MATEMATİK BİLEN ÇÖPÇÜ DE, SİMİTÇİ DE İŞİNİ DİĞERLERİNDEN DAHA İYİ YAPAR
Ankaralı Simitçi
Son bir yıldır öğle yemeklerini dışarıda yemek durumunda kaldığımızdan işyerinden iki ağabeyimle Tunalı civarlarında yemeğimizi yiyor ve öğleden sonrası için de Tunalı Pasajı karşısındaki köşeden simit alıyoruz.
Yaklaşık on-on beş gündür tezgahın başka birisi tarafından işletildiğini farketmiştim. Dün bu sefer simidi ben alacağım diyerek, tezgaha gittiğimde simitçi ortalıkta örünmüyordu. Ben de her tezgahın başında simitçi olmadığında, Türklerin yaptığı refleks ile tezgahın camını açacak ve parayı koyarak iki tane simit alacaktım. Öyle de yaptım tezgahın sürgülü camını açtım 1 YTL' yi rafa koydum ve tam simitleri alacaktım ki, orada üstüne el yazısıyla bir şeyler yazılmış, müsvedde kağıtları gördüm.
Beni iyi tanıyanlar ne kadar meraklı olduğumu bilirler; "Yahu bu da
nedir, ne yazmış bu adam acaba, bir bakayım," dedim:
8:10 - 2
8:15 - 1
8.21 - 1
8.22 - 2
Anlayacağınız bu listede öğleye kadar hangi dakikada kaç simit
satıldığı yazıyordu.
Sonra bu listenin altına
13:55 - 2 yazıp, ne yazdığıma dikkat etsin diye
2'nin üstüne bir de yıldız koydum ve simitleri aldım.
Veritabanı tutmaya bayılırım.
"Allahım adamdaki bilince bak, veritabanı tutuyor!" dedim. Ama
emin değildim. Belki de belediye böyle bir şeyler istemiştir falan... dedim.
Neyse uzatmayayım, bugün yine aynı simitçiye uğradım, bu sefer oradaydı.
Nasılsın, iyi misin, hoşbeşinden sonra" 13:55 simitlerini toplama
ekledin mi?" diye sorunca:
"Abi sen miydin o?" diye gülümsemeye başladı.
"Neden böyle bir liste tutuyorsun?" diye sordum, "Belediye mi istiyor?"
" Yok abi, ben 15 gün önce aldım bu tezgahın işletmesini, henüz
yabancısıyım müşterinin dedi. Bunları dakika dakika yazıyorum, hangi
saatlerde müşteri yığılıyorsa, ona göre sıcak simit getireceğim, o
gün sabahın simidi akşama kaldı, utandım müşteriden" dieyince ellerine
sarılıp öpmek geldi içimden.
Yaa işte böyle...
İster CRM (Customer Related Management) deyin, ister PR
(Public Relation), isterseniz de Market Research...
Zekâ, işine saygı, kâr arttırma bilinci...
Hepsinin sonucunda yaratılan gerçek katma değer ve farklılaşarak
rakiplerinden ayrılma...
Bunları öğretmek için yıllarca insanları yüksek ücretli okullarda
okutuyorlar. Sonuç " veritabancı simitçinin " yanından bile geçemeyecek
olanlar bakın her yerde yüksek maaşlar alıp, endam gösteriyorlar.