Google, ABD’nin önde gelen gazeteleriyle ortaklaşa olarak eski haberleri internet üzerinden kamuya açıyor. Akademik veritabanları LexisNexis, Factiva ve HighBeam de Google’a destek verdi ve bazı bölümlerini arama motoruna açtı.
Arama motoru sunum itibariyle Google-News sayfasına benzemesine karşın, çok daha karmaşık bir teknolojiye dayanıyor. Birbirlerine içerik olarak benzeyen haberleri gruplayan arama motoru, ücretli ve ücretsiz makaleleri ayrı ayrı dizinliyor, seçimi kullanıcıya bırakıyor. Ücretli haber arşivlerinde fiyat da belirtiliyor.
Projeden sorumlu Google yöneticisi Anurag Acharya, servisin özel tasarlanan arama motorunun binlerce haber materyeli arasında aranan sözcüğü bulacak güçte olduğunu ifade etti. Acharya, yapılan aramanın şirketler yapılan ortaklıklara nötr olduğunu, aramanın tamamen nesnel olduğunu ifade etti.
Arama motorunun bir diğer özelliği de ilişkili haberleri de okura sunabilmesi.
New York Times'un bu manşeti, İkinci Dünya Savaşı'nda ABD'nin Naziler'e karşı Fransa'dan yaptığı askeri harekatın haberini aktarıyor.
Örneğin 1969 Ay’a inişle ilgili bir haber istendiğinde, yanda diğer Ay’a yapılar seyahatlarle ilgili haberler de görülebiliyor. Bu sayede kullanıcı on yıllara yayılan olaylar arasında benzerlik, karşıklık, gruplama gibi kategorizasyonların farkına varacak. Acharya, bunun okura ‘tarihsel bir bakış açısı’ sağladığını vurguladı. Acharya, haber arşivindeki en eski haberin 1700’lere dayandığını söyledi.
Ayrıca; Google, ücretli haber arşivlerinin tıklanmasından komisyon almayacak. Google parayı reklam gibi dolaylı yollardan kazanacak.