Altın Lale sahibini buldu, 'iyi' olan kazandı!
23.Uluslararası İstanbul Film Festivali'nin Ödül Töreni ve Kapanış Galası, Cemal Reşit Rey Konser Salonu'nda gerçekleştirildi. Uluslararası Yarışma'da Altın Lâle Ödülü'nü, Tayvanlı yönetmen Tsai Ming-Liang'ın "Bu San / Elveda Sinema" adlı filmi kazandı. Jüri Özel Ödülü ise "Kaçak / L'esquive" ve "Profesyonel / Profesionalac" filmlerine verildi. Ulusal Yarışma Ödülleri de sahiplerini buldu.
Kore'den İspanya'ya çeşitli ülkelerden seçilen ve festivalin özel temasını oluşturan 'sanat ve sanatçı'nın dünyasını irdeleyen ya da edebiyat uyarlaması olan 14 filmin katıldığı Altın Lale yarışması sonuçlandı. Oscar'lı ilk filmi "Ateş Arabaları" ile unutulmazlar arasına giren İngiliz yönetmen Hugh Hudson'ın başkanlığındaki; Bengt Forslund (İsveç), Michael Galasso (İtalya), Michele Levieux (Fransa), Derek Malcolm (İngiltere), Jafar Panahi (İran), Tayfun Pirselimoğlu (Türkiye) ve Serra Yılmaz'dan (Türkiye) oluşan Uluslararası Altın Lâle Jürisi, Altın Lâle Ödülü'nü Tsai Ming-Liang'ın "Bu San / Elveda Sinema" adlı filmine verdi. Sırp yönetmen Dusan Kovacevic'in "Profesyonel"i ve "Kabahat Voltaire'de" filmiyle 2001 yılında Festival'e konuk olan Abdellatif Kechiche'nin ikinci filmi "Kaçak" ise Jüri Özel Ödülü'ne layık görüldü. Rudiger Suchsland'in (Almanya) başkanlığını yaptığı Uluslararası Film Eleştirmenleri Birliği Ödülü ise Uluslararası Yarışma'da "Kaçak", Ulusal Yarışma'da ise Reha Erdem'in yönetmenliğini yaptığı "İnsan Nedir Ki..." filmine verildi. Radikal Halk Ödülleri ise Christoffer Boe'nun "Yeniden Sev Beni / Reconstruction" ve Yüksel Yavuz'un "Küçük Özgürlük / Kleine Freiheit" filmlerinin oldu. Zeki Demirkubuz'un son filmi "Bekleme Odası" Uluslararası Yarışma'da ödül kazanamazken; Demirkubuz, Ulusal Yarışma'da 'En İyi Yönetmen' ödülünü aldı.
Sinema salonlarının yalnızlığı
"Elveda Sinema", tüm dünyada, sinemaya gitme kültürünün git gide ortadan kalktığı, insanların televizyon, video ve internet gibi daha kişisel aracılarla film izlediği bir dönemde, sinema salonunda film izlemenin nasıl duygusal bir deneyim olduğunu ve sinemanın günümüzdeki terkedilmişliğini benzersiz bir şekilde vurguluyor. Elveda Sinema ile izleyicileri karanlık sinema salonlarının melankolisine sürükleyen Tsai Ming-Liang'in sinemada bir dönemin yok oluşuna yakılan bir ağıt olan filmi, artık seyirci bulamadığı için kapanan bir sinema salonunun son gecesini anlatıyor. Bir kaç seyirci, gişe görevlisi bir genç kız ve onun aşkı olan makinistten oluşan karakterler eşliğinde ilerleyen film, birbirimizle iletişim kurma ihtiyacımızın bir yansıması olarak da görülebilir.
'Özel Ödüllü' filmler
Dusan Kovacevic'in kendi yazdığı bir tiyatro oyunundan sinemaya uyarladığı "Profesyonel" bir 'değişim' öyküsünü alaycı, zeki ve ustaca kullanılan bir kara mizah dozuyla anlatıyor. Filmin bir tiyatro oyunundan uyarlandığını bilmek son derece akıcı ve ustaca yazılmış senaryoya minnettarlığınızı çoğaltırken, böylesine konuşmaya dayalı bir metinden sinema filmi çıkmış olması da ayrıca takdirinizi topluyor. Abdellatif Kechiche'nin yine Paris'te Arap kökenli göçmenlerin yaşamından bir kesit sunduğu "Kaçak", Marivaux'nun 19. yüzyıldan kalma bir tiyatro oyununun provasından görüntüler eşliğinde sinemayla tiyatroyu içiçe kullanıyor. Film, daha çok el kamerasıyla çekilmiş görüntülerden oluşuyor.
Ulusal Yarışma Ödülleri Sahiplerini Buldu:
12 filmin yarıştığı Ulusal Yarışma'da ödüller 5 film arasında paylaştırıldı. 'En İyi Film' ödülünü "Karpuz Kabuğundan Gemiler Yapmak" alırken, 'En İyi Yönetmen' ödülü Zeki Demirkubuz'a verildi. "En İyi Kadın Oyuncu" ödülü Yeşim Ustaoğlu'nun yönettiği "Bulutları Beklerken" filmindeki performansıyla Rüçhan Çalışkur'un oldu. 'En İyi Erkek Oyuncu' ödülünü de Ömer Vargı'nın yönetimindeki "İnşaat" filmindeki oyunları ile Şevket Çoruh ve Emre Kınay paylaştılar. 'Jüri Özel Ödülü' ne ise "Bulutları Beklerken" layık görüldü.