Temel Motosiklet Eğitimi

Motosiklet alım-satım, modifiyeler, parçalar ve motosikletler hakkında herşey.
Cevapla
gelisimsurucukursu
New Friend
New Friend
Mesajlar: 5
Kayıt: 21-06-2010 14:37

Temel Motosiklet Eğitimi

Mesaj gönderen gelisimsurucukursu »

Asfalt, trafiği olmayan 30X80m gibi bir boş alan buluyorsunuz…motor tecrübesi olan sabırlı arkadaşlarızla berabersiniz.

Kendinizi cin gibi hissediyorsunuz, sabah saat 8-9 gibi…Birinci gün…

1) Motora binin ve çalıştırmadan yukarıda tarif ettiğim testi birkaç kez yapan. Bu sizi ağırlığa hazırlayacak.

2) İnin, şöyle biraz çömelip kalkın, kollarınızı yana açıp sağa sola dönerek azıcık isinin.

3) Simdi motora binin, motor boşta, çalışmıyor. arkadaşınız sizi arkadan yürüme hızında itiyor, siz ayaklarınızı basamaklara alıyorsunuz,

sırıtıyor ve bir şeyler anlamaya çalışıyorsunuz. yaklaşık 50m.

4) Donun, aynen geriye…

5) Tekrar 3 ve 4 ve 2

6) Motoru çalıştırın, vites boşta. Debriyajı sonuna kadar sIkIn ve 1 e takın vitesi. Simdi yavaşça debriyajı bırakmaya başlayın. Motor harekete geçmeye ve ayni zamanda da bayılmaya başlayacaktır..azıcık gaz verip bayılmamasını sağlayın ama debriyajı hiç bir zaman tamamen bırakmayın. Oldu mu? Debriyajı yine sIkIn. Yine yavaş yavaş bırakın, azıcık gaz verin biraz yürür gibi oldumu yine debriyaji sıkın.

Böyle böyle debriyajın “kavrama noktası”nı anlayacaksiniz. Bunu arkadaşınız sıkılana kadar, siz ve cumle alem mukemmel olduguna inannana kadar yapin…

bütün bu denemeler sırasında motor daha 1m bile gitmemiş olsun. Amaç mesafe katetmek değil.

7) Motoru “engine cut-off switch” (acil stop düğmesi) ile stop edin. Sağ eliniz on frende, sağ ayağınız arka frende, sol ayağınız yerde iken sol elinizle kontak anahtarını kapatın. İnin.

Motoru stop ettirmek için daima acil stop düğmesini kullanmayı alışkanlık haline getirin. Bu düğmeyi kullanmak için sadece sağ el başparmağı yeterlidir, diğer kontrollerden elinizi çekmeniz gerekmez, ve günün birinde gerçekten acilen stop ettirmeniz gerektiğinde sağ el başparmağınız bu hareketi otomatik olarak yapacaktır. Kısa bir mola verin.

Simdi Yine binip motoru çalıştırın. Bunun için motor stop ettirme tekniğini aynen tersinden yapın ve bunu alışkanlık edinmem lazım diye söylenip durun. Simdi deminki çalışmayı her seferinde motor iki uc mt gidecek sekilde tekrarlayacaksiniz ve arka frenle motoru durduracaksınız. hızınız yürüme hızından da yavaş olacak, sol ayak yukarı alınmayacak ve debriyaj hiçbir zaman tamamen bırakılmayacak…50m gidiş-dönüş…yallah

9) Tekrar 8 ve mola…

10) Simdi yine ayni çalışma, bu kez artık debriyajı tamamen bırakıyorsunuz ve sol ayağınız da yukarı, basamağa alıyorsunuz. yürüme hızında 10-12 m gidip arka frenle duruyorsunuz, sol ayağınızı yere basıyorsunuz…sonra bir daha…50m git gel, git gel…kendiniz konforlu hissedene kadar.

Duruşlara dikkat edin, sol ayak yerde, debriyaj sıkılı, vites birde, sağ ayak arka frende basili, gözler ilerde…daima gözler ilerde. Nereye bakarsanız oraya gider. Mola.

11) Simdi heyecan verici bir deneyim olarak motoru kaldıracağız, 15-20 m gittikten sonra debriyajı sIkIp 2. vitese alacağız 50m işaretinde on ve arka freni beraber kullanıp duracağız. Vitesi boşa alacağız döneceğiz (bu dönmeler hep motorda oturur vaziyette ve yürüyerek yapılıyor) Yine kalkıp geriye geleceğiz ve bunu sırıtmaktan suratımız ağrıyana kadar tekrarlayacağız.

12) Yemek molası…daha erken mi? O zaman yukarıdakileri yeterince yapmadınız demektir. Acıkana kadar…saka bu yana bu yukarıdaki çalışma 3.5-4 saat sürmeli. Kendinize zaman verin.

13) Moladan sonra 11 numarayı bir kaç kez yineleyin…ve gelelim viraj dönme talimlerine.

14) Simdi motoru aynen yukarıda tarif ettiğimiz gibi kaldıracaksınız, bir 20-25m filan gittikten sonra yaklaşık 15-20kmh hiza ulaşacaksınız, başınızı sola çevirecek ve gaz vermeyi hiç kesmeden, hatta biraz artırarak sol elciği ileri doğru tatlı bir basınçla iteceksiniz.

15) İste buuu…kontra tekniği ile sola dönmeyi öğrenmiş bulunuyorsunuz.

16) Motorun üstünde duruş çok önemlidir. Daima relaks olacak, dirsekler ve omuzlar gevsek olacak kesinlikle kasılmayacaksınız. başınız dönme yönüne çevrili, gözleriniz gideceğiniz yere bakıyor, yere paralel ve gaz vermekten korkmuyorsunuz. Dizleriniz benzin tankında, vücudunuzu sağa sola yatırmıyorsnuz. hızınızı 15-20 km/h civarında tutuyor ve vitesi değiştirmekle uğraşmıyorsunuz. Hep 1 de.

17) Basa donun, birkaç kez daha iyice rahatlayana kadar yapın,

1 Ayni şeyi sağa yapacağız. Dikkat edeceğiniz nokta sağ el ayni zamanda gaz verirken, ayni zamanda da ileri doğru elciği itiyor olacak. Kulağa geldiği kadar zor değildir. Cümle es dost bıkıp usanana kadar tekrarlayın. Bu günlük bu kadar yeter…buyuk bir olay başardınız, eve gidip güzel bir duş çekin, ikiteker.org , motosiklet.net , motordelisi.com gibi bir motosiklet forumlarına bağlanın ve deneyimlerinizi sevincinizi paylaşın.

19) İkinci gün çok daha kolay olacak çünkü artık durup kalkmasını, oturmasını dönmesini biliyorsunuz. Simdi dünkü dönmeleri bir iki defa sağlı sollu tekrarladıktan sonra, ayni dönüşleri bu kez isin içine ikinci vitesi de sokarak yapacaksınız. Ta ki pürüzsüz olana kadar.

20) Simdi çapı 25-30 m olan birbirine mesafesi en az 15 m olan iki daire çizeceğiz yere. küçük işaret lerle, tebeşirle olabilir. Ve burada “8” çizeceğiz. İkinci viteste, devamlı gaz vererek, hızı sabit tutarak bir sağa bir sola, bir sağa bir sola…Ta ki puruzsuz, kusursuz guzellige ulasana kadar. aslansınız…yaparsınız…

21) Mola…öğle yemeği…

22) Bir iki 8 daha yapıp gelin…simdi 90 derece dönüş öğreneceğiz. Motoru kaldırıp 20-25 m gidin ve durun. Vites birde, debriyaj sıkılı, sol ayak yerde, sağ ayak ve sağ el frende. başınızı 90 derece sola çevirin gidonu da o tarafa döndüğü kadar çevirin ve motoru kaldırın. 20m filan gidip yine durun yine sola…Kolay değildir…2000 defa yapın…saka…bir kaç kez tekrarlayın, simdi sağa. Sağ daha zordur çünkü sağ ayak yukarıdadır, ama korkmak yok. Tekniğe güvenin. Durduğunuzda motoru sağa sola yatırmadan, sakin sakin…uzunca bir mola verin.

23) Simdi yavaş hızda dönmelere, U dönüşüne geldi sıra. Bu en zorudur ama kendinize güvenin, bu badireyi de atlatacaksınız. 30-40 m uzağa bir kola kutusu koyup etrafına tebeşirle 15 m çapında bir daire çizip gelin. çıkış noktanıza da ayni şeyi yapın. Simdi o daireye teğet olacak şekilde oraya kadar gidecek, “yeterince” yavaşlayacak, yaklaştığınızda vitesi 1 e alacak, başınızı tam sola dondurecek sele üzerinde kicinizi sağa (yani ters yöne) biraz kaydırıp gidonu sola kırıp gazi kesmeden, asla ve katiyen on freni kullanmadan tatlı tatlı gaz vererek döneceksiniz.

24) Yukarıdaki tarifi iyice anladığınızdan emin olana kadar on kere okuyun. Bu tekniğin adi “counter-balancing”-“ Tersine Dengeleme” dir. Kontra viraj teknigini kullanamayacağınız çok yavaş hızlarda bu teknikle donulur.

25) İyice öğrendiğinizden emin olana kadar tekrarlayın, Simdi de sağa dönüş yaparak tekrarlayın. Ama bu tekraralar 5i 6yi geçmesin. Yorularak bir şey öğrenilmez. önünüzde günler, haftalar, aylar hatta yıllar var ve kovalayan yok. Doğru durüst bir temele kuramadığınız yapı ileride muhakkak bir yerlerinden çatlar. Bunun trafikteki karşılığına “kaza” diyoruz.

26) Biraz da fren çalışıp günü bitireceğiz. kaldırın motoru, 2. vitese takın, yaklaşık 50.m de ve 20-25km/h hızda HER IKI freni de kullanıp, lastiklerin hiçbirini bloke etmeden nizami bir şekilde durun. Dört-beş defa tekrarlayın.

27) Daha sonraki günlerde artık kendiniz yalnız olarak çalışmaya devam edebilir, bu yukarıdaki teknikleri bol bol dener cilalarsınız. Arada düşük hızda “Tersine dengeleme” tekniği ile slalom yapmaya calisin, çok faydasını görürsünüz.

Hiçbir zaman hız denemesine girişmeyin.Kontra viraj tekniğini 25-30km/h civarında hızlara kadar deneyin.

Yorulduğunuz anda bırakın çalışmayı ve biraz dinlenin. Ve çalışma sırasında bol bol su için. Yorgunluk "motor sinir sistemi"niz için demirden bir kapı gibidir. Kapandımı yaptiginiz çalışmanın hiçbir faydası olmaz, ve muhakkak bir kaza yapar, motoru düşürür yaralanabilirsiniz.

Ehliyet sınavına hazırsınız…bomba gibisiniz, girdiniz sınava ve aslanlar gibi ehliyeti de aldınız artık.Trafiğe çıkmak için hazırmısınız? Trafikten uzak Sakin bir Pazar günü sabahını secin. İyi bildiğiniz bir parkur olsun, yanınızda cep telefonu yola koyulun. Ben o günü hatırlıyorum, bir gün evvelden bisikletle parkuru dolaşmış nerede ne yapacağıma, neyle karşılaşabileceğime bakmıştım. Aynini yapmanızı tavsiye ederim..hiç olmazsa otomobille bir dolaşın ve ilk gün, daha önceden planlamadığınız şeyler yapıp bir çuval inciri riske etmeyin. İlk sürüşlerinizde sureyi daima kısa tutun, ve her gün üstüste binmeyin.

Yolunuz açık olsun …

Donald Duck
(Resat Arbas)

Dikkat: Yukarda ve devami “Motosiklet Teorisi”nde anlatilanlar benim kisisel bilgi birikimim ve tecrubelerimin dostca paylasilmasi amaclidir. Hepsi tarafimdan denemis ve ise yarar bulunmustur. Bu sizin icin de ayni olacak anlamina gelmeyebilir. Bu informasyonun kullanilmasinda tum sorumluluk size aittir, anlamadiginiz, aklinizin yatmadigi seyi yapmayin. Yazarin kendi bilgibirikimi ve tecrubesinin iletiminden baska bir amaci ve sorumlulugu bulunmamaktadir. Motosiklet kullanimi uzun bilgi birikimi, teori ve pratik calismayi gerektiren, hayati risk de dahil olmak uzere ciddi riskler tasiyan bir aktivitedir. Bu sorumlulugun bilincinde olmak bir numarali motosiklet kullanma kuralidir. Sevgilerimle.

http://www.gelisimsurucu.com
Kullanıcı avatarı
kewell93
New Friend
New Friend
Mesajlar: 2
Kayıt: 23-04-2009 20:38

Re: Temel Motosiklet Eğitimi

Mesaj gönderen kewell93 »

ty..............
Cevapla
  • Benzer Konular
    Cevaplar
    Görüntüleme
    Son mesaj

Kimler çevrimiçi

Bu forumu görüntüleyen kullanıcılar: Hiç bir kayıtlı kullanıcı yok ve 2 misafir